Zo blijf je fit tijdens de winterstop!

Zo blijf je fit tijdens de winterstop!

Veel voetballers herkennen het gevoel van spijt wanneer je na de winterstop de eerste sprintjes over het veld trekt. De conditie is flink gedaald en de laatste kerstborrels zijn nog maar net verwerkt. Om dit gevoel te voorkomen, zetten wij 7 oefeningen voor je op een rij, zodat jij dit jaar fit aan het tweede deel van het seizoen begint!

Zo blijf je fit tijdens de winterstop! Veel voetballers herkennen het gevoel van spijt wanneer je na de winterstop de eerste sprintjes over het veld trekt. De conditie is flink gedaald en de laatste kerstborrels zijn nog maar net verwerkt. Om dit gevoel te voorkomen, zetten wij 7 oefeningen voor je op een rij, zodat jij dit jaar fit aan het tweede deel van het seizoen begint!

1 . Cardiotraining kan overal

Tijdens de winterstop vinden veel mensen het minder aangenaam om in de buitenlucht te sporten. Een goed moment om de sportschool op te zoeken! Als voetballer is het belangrijk je te focussen op intervaloefeningen. Volg bijvoorbeeld op de loopband een intervalprogramma. Loop één minuut op een rustig tempo en versnel je tempo vervolgens voor 30 seconden. Loop daarna weer verder op een rustig tempo en versnel hierna opnieuw. Je kunt ook altijd een medewerker in de sportschool vragen naar een goed intervalprogramma. Een andere manier van cardiotraining is de roeiband! Met deze oefening train je je uithoudingsvermogen en spierkracht net even op een andere manier dan met voetbal.

2. Kracht en stabiliteit oefeningen

Het trainen op kracht en stabiliteit maakt de kans op blessures na een periode van rust kleiner. Focus je tijdens krachtoefeningen op verschillende spiergroepen en train deze afzonderlijk van elkaar. Voor een stabiele core en getrainde bovenbenen en billen hoef je niet de sportschool in. Deze oefeningen kun je ook prima thuis doen. Klik op deze link voor een overzicht van vijf oefeningen die je thuis kunt uitvoeren!

3. Bootcampen voor diehards

Voor de echte diehards: ga in de winterstop bootcampen! Met bootcamp werk je namelijk aan conditie, kracht en explosiviteit door middel van cardio en spierversterkende oefeningen. Denk bij bootcamplessen aan intervaltrainingen, fitnessoefeningen en hardlopen. Voorbeelden van oefeningen zijn touwtje springen, squats en push-ups. Maar buitenattributen als boomstammen en klimrekken kunnen dienen als trainingsmateriaal tijdens bootcamp. Een bootcamples kan zowel binnen als buiten worden gegeven. Bekijk in jouw omgeving of er binnen of buiten bootcamplessen te volgen zijn.

4. Zwemmen houdt je spieren fit

Niets voor niets wordt zwemmen een allround sport genoemd. Met zwemmen gebruik je je hele lichaam! Je zet namelijk met al je spieren tegendruk, om op het water te kunnen blijven drijven. Een tip: wissel van tempo tijdens het trekken van baantjes. Op deze manier werk je aan intervaltraining tijdens het zwemmen. Zwemmen is dus een goede manier om fit te blijven tijdens de winterstop!

5. Boksen: een goede combi

Tijdens boksen combineer je cardio- en krachttraining. Je versterkt namelijk spieren in je hele lichaam: je springt, blokt, duikt weg en wisselt daarnaast boksoefeningen af met squats en push-ups. Boksen is ook een vorm van intervaltraining: periodes van zeer intensief bewegen worden afgewisseld met pauzes. Hierdoor werk je aan je uithoudingsvermogen. Bovendien werk je aan je balans en verbeter je je behendigheid! Ook leuk meegenomen: je werkt aan zelfverdediging.

6. Squash: intensief en full body

Squashen staat gelijk aan een full body workout! Door het slaan krijg je sterkere schouders en spieren en tegelijkertijd span je tijdens het slaan je buikspieren aan om in balans te blijven. Ook je bil- en beenspieren worden stevig getraind, doordat je telkens aanzet naar de bal. Bovendien werk je aan je reactievermogen en flexibiliteit! Iets wat ook ten goede komt op het voetbalveld. Doordat de bal alle kanten opvliegt, push je jezelf om snel te reageren en daarnaast in te draaien en in te stappen waar dit nodig is.

7. Schaatsen: lekker Hollands

Een sport waar je wellicht niet bij stil staat, maar waarbij je toch ècht aan je conditie werkt: schaatsen! Je traint je bovenspieren, kuiten en billen, doordat je je constant afzet. Ook train je je core doordat je je bovenlichaam tijdens het schaatsen gebruikt om jezelf in evenwicht te houden. Voor de buitensporter de ideale sport om op conditie te blijven tijdens de winterstop.

Hopelijk zit er een oefening tussen die je aanspreekt, zodat je fit aan je eerste training na de winterstop start! Naast beweging is voeding en ritme erg belangrijk. Probeer dus na de feestdagen het dagelijkse ritme weer op te pakken met de juiste voeding en voldoende slaap.

Heb je hulp nodig?

 
Bel ons op +31 88 008 11 00
(ma - vrij 8:30 - 17:00)