Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, leveringen of overige diensten van of met de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid SKOR B.V., gevestigd te Almelo, daaronder uitdrukkelijk mede begrepen reparatie of onderhoudswerkzaamheden.
Artikel 1 (toepasselijkheid)
1. Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, leveringen of overige diensten van of met de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid SKOR B.V., gevestigd te
Almelo, daaronder uitdrukkelijk mede begrepen reparatie of onderhoudswerkzaamheden.
2. SKOR B.V. wijst de toepasselijkheid van eventueel door de klant gehanteerde Algemene Voorwaarden uitdrukkelijk van de hand.
3. De (ver) nietig (baar)heid van één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden tast de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen niet aan. Ten aanzien van deze bepaling (en) vindt wettelijke conversie plaats ex
artikel 3:42 BW.
4. Ingeval van één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden wordt afgeweken blijven de overige bepalingen onverkort van toepassing. Alleen schriftelijk tussen SKOR B.V. en de klant overeengekomen afwijkingen
zijn geldig.
5. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten op alle rechtsbetrekkingen in de ruimste zin des woords tussen SKOR B.V. en de klant.
Artikel 2 (aanbiedingen, offertes en prijzen)
1. Alle aanbiedingen en offertes van SKOR B.V. zijn vrijblijvend, ook indien daarin een termijn is opgenomen voor de aanvaarding daarvan.
2. Alle prijsopgaven in offertes of aanbiedingen zijn onder voorbehoud, tenzij uitdrukkelijk anders en schriftelijk overeengekomen. Alle geoffreerde prijzen of aanbiedingen zijn netto, exclusief: BTW, invoerrechten, andere
belastingen, heffingen en rechten, kosten van in- en uitlading en vervoer, emballagekosten, montage- en installatiekosten, kosten van inbedrijfstelling tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of overeengekomen. Een samengestelde prijsopgave
verplicht SKOR B.V. niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of offerte vermelde zaken of diensten tegen de daarvoor opgegeven (deel) prijzen.
3. SKOR B.V. is onder meer gerechtigd verhogingen opgetreden in lonen, grondstofprijzen, vervoerskosten, wisselkoersen, verzekeringspremies en heffingen van overheidswege, waaronder begrepen belastingen, invoerrechten
en dergelijke aan de klant, ontstaan na uitbrenging van de offerte dan wel aanbieding, door te berekenen voor die werkzaamheden, leveringen of diensten die op het moment van ingaan van die verhogingen nog door SKOR B.V. moeten
worden verricht of worden geleverd.
Artikel 3 (totstandkoming van de overeenkomst en wijzigingen nadien)
1. De overeenkomst tussen SKOR B.V. en de klant komt pas tot stand nadat SKOR B.V. de aanvaarding van de aanbieding of offerte schriftelijk of via elektronische weg aan de klant heeft bevestigd door middel van een
opdrachtbevestiging en die bevestiging afkomstig is van de directie of een ander daartoe bevoegd persoon. Zolang SKOR B.V. de aanvaarding niet schriftelijk heeft bevestigd aan de klant, kan SKOR B.V. de aanbieding of offerte herroepen of
wijzigen.
2. Indien een herroeping of wijziging als bedoeld in lid 1 (tweede volzin) van dit artikel leidt tot een nieuwe aanbieding of offerte van SKOR B.V., is het bepaalde in artikel 2 en in lid 1 van dit artikel van overeenkomstige
toepassing.
3. Indien in de aanvaarding door de klant voorbehouden of wijzigingen in de aanbiedingen of offerte zijn aangebracht of wordt verwezen naar andersluidende (algemene) voorwaarden, komt in afwijking van de vorige leden de
overeenkomst pas tot stand, indien SKOR B.V. tevens schriftelijk aan de klant heeft bevestigd daar geheel, volledig en zonder voorbehoud mee te kunnen instemmen.
4. Wijzigingen in tot stand gekomen overeenkomsten en afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden na deze totstandkoming zijn slechts van kracht indien zij schriftelijk tussen SKOR B.V. en de klant zijn overeengekomen.
5. SKOR B.V. is bevoegd verhogingen als bedoeld in artikel 2 lid 3 die zich voordoen binnen drie maanden na totstandkoming van de overeenkomst aan de klant door te berekenen. Indien SKOR B.V. een dergelijke verhoging
binnen deze termijn doorberekent, is de klant slechts bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien sprake is van een totale prijsverhoging van 10 % van de totaal overeengekomen koopprijs.
6. Als na de datum waarop de overeenkomst is gesloten vier maanden verstrijken en de nakoming ervan door SKOR B.V. nog niet is voltooid, mag een stijging in de kostprijsbepalende factoren worden doorberekend aan de klant.
Betaling van deze prijsverhoging vindt plaats tegelijk met betaling van de hoofdsom of de laatste termijn.
7. Het recht op ontbinding als bedoeld in lid 5 is niet aanwezig indien het doorberekende verhogingen van kostprijsbepalende factoren betreft.
8. Ingeval de overeenkomst als bedoeld in dit artikel tot stand komt met meerdere de klanten, zijn deze in alle gevallen allen hoofdelijk aansprakelijk jegens SKOR B.V., indien de verplichtingen jegens SKOR B.V. door een der de
klanten niet of slechts deels wordt nagekomen.
Artikel 4 (kwaliteit, omschrijving, verantwoordelijkheden en opdrachtbevestiging)
1. SKOR B.V. zal zich zoveel mogelijk inspannen om aan de klant die zaken of diensten te leveren zoals is omschreven in de opdrachtbevestiging, dit geldt tevens voor de te leveren kwaliteit en hoeveelheid. Hetgeen is
opgenomen in door SKOR B.V. verzonden opdrachtbevestiging is bepalend. SKOR B.V. is niet gehouden eventuele kosten te vergoeden samenhangend met de inschakeling van derden door de klant ter controle van zaken dan wel diensten
door SKOR B.V. is geplaatst c.q. geleverd, tenzij anders tussen partijen is overeengekomen.
2. De klant dient eventuele wijzigingen en/of toevoegingen op de verzonden opdrachtbevestiging terstond, doch uiterlijk binnen 24 uur, na de dag waarop de opdrachtbevestiging door SKOR B.V. is verzonden, schriftelijk aan
SKOR B.V. kenbaar te maken, bij gebreke waarvan de verzonden opdrachtbevestiging geldt als uitgangspunt voor de in lid 1 bedoelde verplichting(en) van SKOR B.V. jegens de klant. Indien SKOR B.V. reeds uitvoering heeft gegeven aan de
aanvaarde aanbieding of offerte, komen kosten die gemoeid gaan met een wijziging en/of toevoeging door de klant voor rekening van de klant.
3. Aan de klant getoonde monsters of modellen, waaronder begrepen doch niet beperkt tot fotomateriaal, schetsen en technische omschrijvingen, worden slechts bij wijze van aanduiding verstrekt, zonder dat de door SKOR B.V.
af te leveren zaken daaraan behoeven te beantwoorden.
4. De klant kan géén rechten ontlenen aan de door SKOR B.V. gedane mededelingen omtrent (technische) productspecificaties, gegevens zoals vermeld in brochures, catalogi of andere informatie verschaffende bescheiden,
tenzij diezelfde gegevens zijn opgenomen in de tot stand gekomen overeenkomst of in de in lid 1 bedoelde opdrachtbevestiging en daarbij uitdrukkelijk het tegendeel is vermeld.
5. Geringe afwijkingen in kwaliteit, kleur, uitvoering, gewicht, formaat, aantallen en dergelijk van de door SKOR B.V. geleverde zaken leveren voor de klant géén grond op om de tot stand gekomen overeenkomst (al dan niet
gedeeltelijke) te ontbinden dan wel haar betalingsverplichting op te schorten, noch rechtvaardigt dit een vermindering van de daarvoor verschuldigde koopprijs.
6. Stelt de klant materiaal of onderdelen voor verdere afwerking, montage of installatie beschikbaar, dan is SKOR B.V. slechts verantwoordelijk voor een deugdelijke afwerking, montage of installatie, maar nimmer voor de
materialen of onderdelen zelf.
7. SKOR B.V. aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor door of namens de klant zelf gemaakte ontwerpen, schetsen, schema’s en dergelijke, alsmede niet voor materialen of onderdelen die
uitdrukkelijk door of namens de klant worden voorgeschreven. De klant vrijwaart SKOR B.V. voor aanspraken van derden uit dien hoofde, aanspraken op grond van intellectuele eigendomsrechten daaronder begrepen.
8. De klant is verplicht onverwijld de noodzakelijke / vereiste medewerking verlenen, zodanig dat SKOR B.V. haar verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst tussen partijen kan nakomen, waaronder uitdrukkelijk mede
begrepen het verschaffen van vrije toegang op / in plaatsen of gebouwen in de ruimste zin des woords.
9. Het is SKOR B.V. te allen tijde – zonder dat voorafgaand overleg of goedkeuring van de klant is vereist – toegestaan de tot stand gekomen overeenkomst geheel of gedeeltelijk of met behulp van door haar ingeschakelde
derden te laten uitvoeren of diens rechten of verplichtingen uit de met de klant tot stand gekomen overeenkomst over te dragen aan een derde.
10. SKOR B.V. is niet aansprakelijk voor schade door dood of lichamelijk letsel, enige gevolgschade of schade uit enig andere hoofde die verband houdt met de (ondeugdelijkheid van de) door of namens de klant beschikbaar
gestelde materialen of onderdelen voor verdere verwerking of montage, ongeacht verwerking of bewerking daarvan door SKOR B.V. of derden, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van SKOR B.V.. De klant vrijwaart SKOR B.V. geheel
tegen alle aanspraken tot vergoeding van schade van personeel van de klant of derden.
Artikel 5 (levertijden, levering, aflevering en risico)
1. De door SKOR B.V. opgegeven leveringstermijnen zijn geen fatale termijnen en worden bij benadering vastgesteld. Door het enkel verstrijken van deze termijnen raakt SKOR B.V. niet in verzuim en kan de klant niet tot
ontbinding van de overeenkomst overgaan, noch tot opschorting van de betalingsverplichting overgaan. In voornoemde gevallen is een voorafgaande en deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling vereist, waarin een minimale
(herstel/leverings)termijn wordt gesteld van 21 dagen. Overschrijding van de overeengekomen levertijd geeft in geen geval recht op schadevergoeding, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen.
2. Bij de vaststelling van de levertijd gaat SKOR B.V. er van uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.
3. De levertijd gaat in wanneer over alle technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve tekeningen enz. in het bezit zijn van SKOR B.V., de overeengekomen (termijn)betaling is ontvangen
én aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.
4. Levering geschiedt af magazijn van SKOR B.V. of van de door deze ingeschakelde derde(n), tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
5. De aflevering wordt geacht te hebben plaatsgevonden op het moment dat de af te leveren zaken gereed staan voor de klant in het voorraad / opslagmagazijn van SKOR B.V. of van de door deze ingeschakelde derde(n) en dit
schriftelijk of anderszins door SKOR B.V. kenbaar is gemaakt en is bevestigd aan de klant.
6. Vanaf het moment als bedoeld in lid 5 worden de afgeleverde zaken geacht zich te bevinden in de macht van de klant en zijn deze voor diens rekening en risico.
7. Ingeval aflevering niet plaatsvindt overeenkomstig het bepaalde in lid 5 van dit artikel, zullen de zaken worden afgeleverd / bezorgd op de overeengekomen plaats of plaatsen op de wijze als in de offerte of opdrachtbevestiging
is bepaald of naderhand tussen partijen schriftelijk is overeengekomen. Gedurende het transport zijn de af te leveren zaken niet verzekerd door SKOR B.V. en zijn / komen die zaken reeds voor rekening en risico van de klant. Het risico
tijdens transport dient de klant zelf te verzekeren.
8. In het geval aflevering plaatsvindt overeenkomstig het bepaalde in lid 7, komen de kosten voor aflevering of bezorging – de transportkosten daaronder mede, doch niet uitsluitend begrepen - volledig voor rekening van de klant
en is het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
9. Indien – buiten de situatie als bedoeld in artikel 8 lid 1 – door niet aan SKOR B.V. toe te rekenen omstandigheden de af te leveren zaken niet of niet-tijdig kunnen worden afgeleverd conform het bepaalde in lid 7, is SKOR B.V.
bevoegd deze zaken voor rekening en risico van de klant al dan niet bij derden te (doen) laten opslaan.
10. SKOR B.V. is gerechtigd in gedeelten te leveren (deelleveranties) en deze afzonderlijk aan de klant te factureren, zonder dat SKOR B.V. in verzuim geraakt.
Artikel 6 (montagewerkzaamheden)
1. Indien en voor zover van toepassing, monteert SKOR B.V. de zaken bij de klant op een vooraf tussen partijen overeengekomen datum. Ten aanzien van de montage zijn de Aanvullende montagevoorwaarden SKOR B.V.
eveneens van toepassing.
2. De klant zal ervoor zorgdragen dat de vereiste technische en ruimtelijke voorzieningen, alsmede de elektrische en overige aansluitingen vóór de afleveringsdatum gereed zijn. Voorts draagt de klant er zorg voor dat de plaats
van installatie en de toegang daartoe geschikt zijn voor de installatie, het gebruik en de doorvoer van de zaken. De klant moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te
voeren tijdig verkregen zijn.
3. Voor aanvang van de montage dient de klant bij SKOR B.V. aan te geven op welke plaats de zaken moeten worden gemonteerd, dan wel er voor zorg te dragen dat een daartoe bevoegd persoon op het moment van montage
aanwezig is die aanwijzingen ter plaatse kan geven. Indien voor montage niet is bepaald op welke plaats de zaken moeten worden gemonteerd zal SKOR B.V. de zaken voor risico van de klant naar eigen inzicht monteren.
4. Aan het einde van de montage dient er een vertegenwoordiger van de klant aanwezig te zijn die bevoegd is om samen met de monteur de oplevering te controleren. Dit wordt vervolgens vastgelegd op de pakbon.
5. het werk wordt in ieder geval als opgeleverd beschouwd wanneer:
a. de klant het werk heeft goedgekeurd;
b. het werk door de klant in gebruik is genomen. Neemt de klant een deel van het werk in gebruik dan wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd;
c. SKOR B.V. schriftelijk of via elektronische weg aan de klant heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en de pakbon naar de klant heeft gezonden en de klant niet binnen 48 uur na de mededeling schriftelijk kenbaar heeft
gemaakt of het werk al dan niet is goedgekeurd;
d. de klant het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of na geleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
6. Keurt de klant het werk niet goed dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan SKOR B.V..
7. Keurt de klant het werk niet goed dan zal hij SKOR B.V. in de gelegenheid stellen het werk opnieuw op te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.
8. De klant zorgt ervoor dat SKOR B.V. zijn werkzaamheden ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten en dat hij bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de beschikking krijgt over de benodigde
voorzieningen
9. De klant is aansprakelijk voor alle schade als gevolg van verlies, diefstal, verbranding of beschadiging van gereedschappen, materialen en andere zaken van SKOR B.V. die zich bevinden op de plaats waar de werkzaamheden
worden verricht.
10. Wanneer de klant zijn verplichtingen zoals omschreven in de vorige leden niet nakomt en daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning
van SKOR B.V. dit toelaat. Daarnaast is de klant aansprakelijk voor alle daaruit voor SKOR B.V. voortvloeiende schade.
Artikel 7 (verlangen van zekerheden en opschorting)
1. Indien er gerede twijfel bestaat bij SKOR B.V. omtrent de betalingscapaciteit of solvabiliteit van de klant, is SKOR B.V. bevoegd de aflevering, bezorging of uitvoering van werk als bedoeld in artikel 5 en 6 en op te schorten
totdat de klant voldoende zekerheid voor de nakoming van zijn (betalings) verplichtingen heeft verschaft aan SKOR B.V.
2. Of de door de klant aangeboden zekerheden als bedoeld in lid 1 voldoende zijn, is ter beoordeling van SKOR B.V. De klant is aansprakelijk voor de door SKOR B.V. door deze vertraagde aflevering of bezorging te lijden schade.
Artikel 8 (opslag, opschorting en retentierecht)
1. Indien de klant weigert de (af)geleverde zaken af te nemen of weigert mee te werken aan de bezorging daarvan, is SKOR B.V. bevoegd deze zaken voor rekening van de klant op te slaan. De opslag kosten zullen minimaal €
2,50/m2/per week bedragen. Van de opslag zal de klant zo spoedig mogelijk nadien schriftelijk of anderszins in kennis worden gesteld door SKOR B.V. Opgeslagen zaken als bedoeld in de eerste volzin worden geacht te zijn (af) geleverd dan
wel te zijn bezorgd aan de klant en zijn vanaf het moment van opslag voor risico van de klant. De betaling ter zake de opslagkosten dient te geschieden voor de datum waarop de producten opnieuw worden geleverd.
2. Ingeval SKOR B.V. overgaat tot toepassing van het bepaalde in lid 1, is zowel de factuur ter zake de opslagkosten als de factuur ter zake de afgeleverde dan wel bezorgde zaken direct en in zijn geheel opeisbaar. Voor elke
dag - nadat de kennisgeving als bedoeld in lid 1 van dit artikel heeft plaatsgevonden - dat de klant weigert de gereedstaande zaken feitelijk af te nemen, is de klant naast de opslagkosten zoals genoemd in lid 1 van dit artikel, een boete van €
100,-- per dag verschuldigd tot een maximum van € 10.000,--. SKOR B.V. is bevoegd om zowel nakoming van alle betalings- of afnameverplichtingen als de reeds opeisbare boete en kosten te vorderen, onverminderd het recht van SKOR B.V.
op aanvullende schadevergoeding.
3. SKOR B.V. is bevoegd zijn verplichting tot afgifte van de opgeslagen zaken op te schorten totdat de opeisbare facturen en de verschuldigde boete en kosten als bedoeld in lid 2 van dit artikel in zijn geheel door de klant zijn
voldaan en tevens totdat alle opeisbare vorderingen van SKOR B.V. uit hoofde van eerdere of latere tot stand gekomen overeenkomsten, dan wel uit andere hoofde zijn voldaan, alle vorderingen van SKOR B.V. vanwege het niet- of niet
behoorlijk nakomen van de klant daaronder uitdrukkelijk begrepen.
4. Ingeval zaken ter reparatie of onderhoud aan SKOR B.V. worden aangeboden, is SKOR B.V. bevoegd de verplichting tot afgifte van die zaken op te schorten totdat de opeisbare facturen ter zake deze werkzaamheden in zijn
geheel zijn voldaan, alsmede totdat al hetgeen de klant uit hoofde van eerdere of latere tot stand gekomen overeenkomsten of uit andere hoofde heeft voldaan, alle vorderingen van SKOR B.V. vanwege het niet- of niet behoorlijk nakomen van
de klant daaronder uitdrukkelijk inbegrepen.
5. Ingeval SKOR B.V. uit andere hoofde zaken van de klant onder zich heeft, is hij eveneens bevoegd de verplichting tot afgifte van die zaken op te schorten totdat de klant heeft voldaan aan alle opeisbare vorderingen die de
SKOR B.V. – al dan niet krachtens het bepaalde in dit artikel – heeft op de klant.
6. Het krachtens dit artikel aan SKOR B.V. toekomend retentierecht blijft eveneens van kracht in geval zich omstandigheden voordoen als bedoeld in artikel 14 lid 2 van deze voorwaarden.
7. Ingeval de klant anderszins, uit welke hoofde dan ook, tekortschiet in de nakoming van diens verplichtingen jegens SKOR B.V. of dealer op enigerlei wijze tekortschiet in de naleving van de dealervoorwaarden, is SKOR B.V.
eveneens gerechtigd de (af)levering van zaken op te schorten dan wel zijn retentierecht uit te oefenen overeenkomstig van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel. Daarnaast is SKOR B.V. gerechtigd de overeenkomst op te
zeggen dan wel (gedeeltelijk) te ontbinden.
Artikel 9 (niet - toerekenbare tekortkoming)
1. SKOR B.V. heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst en deze Algemene voorwaarden op te schorten, als hij door omstandigheden die bij het sluiten van de overeenkomst niet te
verwachten waren en die buiten zijn invloedssfeer liggen, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen. De in artikel 5 en 6 genoemde levertijd of overeengekomen termijn ter zake leveringen van zaken alsmede voor het verrichten van
andere diensten door SKOR B.V. wordt verlengd met de periode, gedurende welke SKOR B.V door overmacht is verhinderd aan zijn verplichtingen te voldoen.
2. Van overmacht aan de zijde van SKOR B.V is sprake, indien SKOR B.V na de totstandkoming van de overeenkomst als bedoeld in artikel 3 verhinderd wordt aan een of meerdere verplichtingen uit de gesloten overeenkomst of
aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van (in zowel binnen- als buitenland): oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, molest, brand, waterschade, overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in- en
uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van energie, vertraging tijdens transport, niet -werkbare omstandigheden, alles zowel in het bedrijf van SKOR B.V als bij derden van wie
SKOR B.V de benodigde materialen of grondstoffen geheel of gedeeltelijk moet betrekken, evenals bij opslag of gedurende transport, al dan niet in eigen beheer, en voorts alle overige oorzaken buiten de schuld of risicosfeer van SKOR B.V
ontstaan en feiten en omstandigheden waarbij van SKOR B.V in gemoede niet kan worden gevergd dat hij aan zijn verplichtingen dient te voldoen.
3. Indien door overmacht de levering van zaken of andere diensten meer dan twee maanden worden vertraagd, zijn zowel SKOR B.V als de klant bevoegd de overeenkomst als beëindigd te beschouwen, door middel van een aan
de andere partij gerichte schriftelijke beëindigingsverklaring. De overeenkomst is geëindigd op het moment dat de in de eerste volzin bedoelde schriftelijke beëindigingsverklaring de andere partij heeft bereikt. In dat geval heeft SKOR B.V,
onverminderd het bepaalde in de navolgende leden, slechts recht op de vergoeding van de door hem gemaakte kosten tot het moment waarop de beëindigingsverklaring de andere partij heeft bereikt.
4. In geval door overmacht de resterende reeds door SKOR B.V bestelde zaken of te leveren diensten van SKOR B.V. meer dan twee maanden worden vertraagd, is de klant niettemin gehouden de overeengekomen vergoeding /
de daarop betrekking hebbende facturen aan SKOR B.V te voldoen voor de zaken of diensten die reeds door SKOR B.V zijn geleverd dan wel zijn verricht alsmede voor dat deel van de werkzaamheden of zaken dat ten gevolge van die
overmacht niet meer kunnen worden afgemaakt of voor aflevering gereed kunnen worden tot het moment waarop de overmacht is ingetreden.
5. SKOR B.V is niet bevoegd tot opschorting als de nakoming blijvend onmogelijk is of als een tijdelijke onmogelijkheid meer dan zes maanden heeft geduurd. De overeenkomst kan dan worden ontbonden voor dat deel van de
verplichtingen dat nog niet is nagekomen. Partijen hebben in dat geval geen recht op vergoeding van de als gevolg van de ontbinding geleden of te lijden schade.
Artikel 10 (garantie)
1. SKOR B.V staat in voor de goede uitvoering van de overeengekomen prestatie. SKOR B.V verleent garantie op constructie- en materiaalfouten op de door haar geleverde zaken alsmede op eventuele montagefouten van haar
monteurs voor door haar geleverde én geplaatste zaken. SKOR B.V staat in voor de goede uitvoering overeenkomstig de geldende garantietermijnen zoals vermeld in het Garantievoorwaarden SKOR B.V. De garantie is uitsluitend van
toepassing onder de voorwaarde dat de zaak correct is geïnstalleerd en door de klant correct is onderhouden.
2. De garantietermijn gaat in op de dag na levering of de plaatsing van de zaak, tenzij de klant binnen 48 uur na levering of plaatsing van de zaak SKOR B.V schriftelijk op de hoogte heeft gebracht van (zichtbare) gebreken
samenhangend met de montage van de zaak, een en ander naar beoordeling van SKOR B.V SKOR B.V is niet verantwoordelijk voor de controle en volledigheid van de door haar geleverde zaken. De klant zal na levering en/of plaatsing de
zaak zelf controleren, op eigen kosten van de klant.
3. De garantieverplichting van SKOR B.V volgende uit artikel 10 lid 1 bestaat uit het naar keuze van SKOR B.V. van het herstellen/vervangen van de geleverde zaak of het (gedeeltelijk) crediteren van de factuur dan wel naar
beste vermogen opnieuw verrichten van de montagewerkzaamheden en/of herstellen van de montagefout. De klant moet SKOR B.V in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen en/of montagewerkzaamheden
opnieuw uit te voeren.
4. De klant komt slechts een beroep op deze garantievoorwaarden toe, indien zij aan alle verplichtingen jegens SKOR B.V heeft voldaan voortvloeiende uit de contractuele verhouding tussen partijen.
5. Van de door SKOR B.V. verstrekte garantie is in ieder geval uitgesloten "cosmetische" gebreken zoals oppervlaktescheuren, krassen, deuken, verkleuring en/of verbleking alsmede slijtage door normaal gebruik, schade als
gevolg van vandalisme, ongeoorloofd en/of abnormaal gebruik, een ongeval, blootstelling aan extreme weersomstandigheden, onderdompeling in zout of chloor water, gebrek aan onderhoud of ander ongepast gebruik dan wel nadat de klant
zelf reparatie- en/of herstelwerkzaamheden heeft (laten) verricht(en), breken van coating door mechanische impact zulks naar beoordeling van SKOR B.V.
Artikel 11 (aansprakelijkheid)
1. Buiten zijn aansprakelijkheid op grond van de verleende garantie overeenkomstig het bepaalde in artikel 10, is SKOR B.V slechts aansprakelijk voor schade, geleden door de klant of derden, die rechtstreeks en uitsluitend het
gevolg is van opzet of grove schuld van SKOR B.V of van diens leidinggevende ondergeschikte(n) of van de door hem ingeschakelde derde(n), zulks met inachtneming van het hierna bepaalde.
2. Voor vergoeding komt alleen in aanmerking die schade waartegen SKOR B.V verzekerd is en slechts voor zover de verzekeringsmaatschappij tot uitkering overgaat, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn gelet op
de in de branche van SKOR B.V geldende gebruiken (weghalen). Indien de verzekeraar van SKOR B.V niet tot uitkering overgaat is de aansprakelijk van SKOR B.V beperkt tot het netto factuurbedrag vermeld in de opdrachtbevestiging van
SKOR B.V aan de klant, met een maximum van € 25.000,00. Daarbij gelden de navolgende beperkingen en situaties waarin in ieder geval géén sprake is van opzet of grove schuld als bedoeld in lid 1:
a. SKOR B.V is nimmer aansprakelijk voor schade of gebreken aan of veroorzaakt door de door hem (af)geleverde zaken, voortvloeiende uit: het (al dan niet ondeskundig) gebruik dan wel de eventuele ongeschiktheid van die
zaken zelve, alsmede voor het gebruik van specifieke zaken, materialen, onderdelen of constructies die – al dan niet in afwijking van de geldende voorschriften - door of namens de klant uitdrukkelijk worden voorgeschreven, dan wel door deze
ter beschikking zijn gesteld aan SKOR B.V of aan door deze ingeschakelde derden;
b. SKOR B.V is nimmer aansprakelijk voor schade van de klant of derden die, direct of indirect, voortvloeit uit het feit dat de door of namens SKOR B.V mondeling of schriftelijk verstrekte adviezen niet, niet-tijdig of niet naar
behoren door de klant, diens vertegenwoordiger of derden zijn opgevolgd;
c. ingeval van mondelinge door of namens SKOR B.V verstrekte informatie is deze nimmer aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit misverstanden of onjuist overgekomen informatie;
d. niet voor vergoeding komen in aanmerking zogenoemde bedrijfs- of gevolgschade (bedrijfsstoring, andere onkosten, derving van inkomsten e.d. daaronder begrepen), door welke oorzaak ook ontstaan. De klant dient zich
desgewenst tegen deze schade te verzekeren;
e. de door SKOR B.V te vergoeden schade zal worden gematigd, indien de door de klant te betalen prijs of vergoeding gering is in verhouding tot de omvang van de door de klant geleden schade.
3. De klant is gehouden SKOR B.V, alsmede de door hem ingeschakelde derde(n), te vrijwaren voor enige aanspraken van derden wegens vergoeding van schade ten gevolge van het gebruik of toepassing van de geleverde
zaken of prestatie(s).
4. Indien de klant één of meerdere verplichtingen voortvloeiende uit de met SKOR B.V tot stand gekomen overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden niet, niet-tijdig of niet behoorlijk nakomt, is de klant – zonder nadere
ingebrekestelling – in verzuim en volledig aansprakelijk voor alle schade die SKOR B.V en de door deze ingeschakelde derde(n) daardoor lijdt, zulks onverminderd de overige rechten en bevoegdheden van SKOR B.V op grond van de Wet of
op grond van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 12 (reclames)
1. Onder reclames worden verstaan: een beroep van de klant op het feit dat de door SKOR B.V afgeleverde zaken of verrichte diensten niet aan de tot stand gekomen overeenkomst beantwoorden, daaronder mede begrepen
zichtbare en niet- direct zichtbare gebreken aan het geleverde.
2. De klant is verplicht ingeval van aflevering of bezorging ingevolge het bepaalde in artikel 5 lid 6, alle afgeleverde of bezorgde zaken, inclusief verpakking, terstond bij aflevering of bezorging te controleren op uiterlijke
tekortkomingen, beschadigingen en op overige zichtbare gebreken zo spoedig mogelijk daarna, zijnde binnen 48 uur na aflevering en bezorging, te controleren op niet-direct zichtbare gebreken.
3. Indien de (af)geleverde of bezorgde zaken als bedoeld in lid 2 door SKOR B.V (moeten) worden geïnstalleerd of gemonteerd alvorens tot ingebruikname van die zaken over te kunnen gaan, is de klant verplicht de in lid 2
bedoelde controle op uiterlijke / zichtbare gebreken uit te voeren: terstond nadat de installatie of montage is voltooid alsmede zo spoedig mogelijk daarna die zaken te controleren op niet-direct zichtbare gebreken.
4. Ingeval aflevering plaatsvindt ingevolge het bepaalde in artikel 5 lid 5, is de klant verplicht de in lid 2 van dit artikel genoemde controles binnen 24 uur uit te voeren nadat SKOR B.V een al dan niet schriftelijke kennisgeving als
bedoeld in artikel 8 lid 1 aan de klant heeft doen uitgaan.
5. De klant is verplicht eventuele reclames naar aanleiding van de controles als bedoeld in lid 2 en lid 3 van dit artikel ten aanzien van zichtbare gebreken dit binnen 48 uur na aflevering, bezorging of na voltooiing van de installatie
of montage schriftelijk en onder een duidelijke omschrijving van de gebreken dan wel reclames aan SKOR B.V kenbaar te maken. Reclames als bedoeld in de eerste volzin die worden ingediend nadat de termijn van 48 uur is versteken,
behoeft SKOR B.V niet meer in behandeling te nemen.
6. Ten aanzien van niet - (direct) zichtbare gebreken aan het afgeleverde of bezorgde, geldt dat de klant reclames schriftelijk bij SKOR B.V dient in te dienen binnen 48 uur nadat deze gebreken door de klant zijn geconstateerd
dan wel redelijkerwijs door deze hadden behoren te worden geconstateerd. Het bepaalde in lid 5, laatste volzin is van overeenkomstige toepassing.
7. Onder niet- (direct) zichtbare gebreken als bedoeld in de voorgaande leden worden verstaan: gebreken als gevolg van constructie, specificatie - of ontwerpfouten en die fouten ertoe leiden dat de klant de afgeleverde zaken niet
meer kan gebruiken voor het doel waarvoor zij zijn aangeschaft en die binnen de hiervoor in de leden 2 tot en met 5 genoemde termijnen niet zichtbaar waren.
8. Tijdig (en op de juiste wijze) bij SKOR B.V ingediende reclames geven de klant niet het recht de betaling van de koopprijs / vergoeding op te schorten of te verrekenen, noch de bevoegdheid de tot stand gekomen
overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
9. Indien SKOR B.V en de klant van mening verschillen of een door de klant tijdig en op de juiste wijze bij SKOR B.V ingediende reclame al dan niet gegrond is, wordt dit in eerste instantie voorgelegd aan een door SKOR B.V te
benoemen deskundige. De kosten van het inschakelen van de deskundige worden gedragen door de partij die (voor het grootste deel / overwegend) door deze in het ongelijk wordt gesteld.
10. Ingeval de reclame door SKOR B.V dan wel door de in lid 9 bedoelde deskundige gegrond wordt verklaard, is SKOR B.V slechts gehouden vervangende zaken of vergelijkbare (nieuwe) diensten te leveren, dan wel de factuur
te crediteren onder teruggave van de koopprijs, een en ander ter beoordeling van SKOR B.V. Retourzendingen zijn zonder voorafgaande instemming van SKOR B.V niet toegestaan dan wel verplichten SKOR B.V geenszins automatisch tot
vervanging, herstel of creditering over te gaan.
11. Eventuele op ingediende reclames gebaseerde rechtsvorderingen en verweren dienen – op straffe van verval van dit recht - binnen één jaar nadat de reclame is ingediend of de deskundige zijn definitieve / eindoordeel heeft
gegeven als bedoeld in lid 9 te worden ingesteld. Artikel 11 is alsdan van overeenkomstige toepassing.
Artikel 13 (betaling)
1. Levering geschiedt onder rembours of onder (gedeeltelijke dan wel volledige) vooruitbetaling, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Indien partijen ten aanzien van de betaling anders zijn
overeengekomen, geschiedt betaling uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum op een door SKOR B.V aangewezen bank- of girorekening, zulks ter keuze van SKOR B.V.
2. De klant is niet bevoegd op de betalingen enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen dan wel te verrekenen.
3. Ingeval betaling contant bij aflevering of bezorging dient plaats te vinden, is de klant, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling is vereist, in verzuim vanaf de eerste dag volgende op de dag waarop de aflevering of bezorging
heeft plaatsgevonden. Ingeval SKOR B.V de zaken heeft opgeslagen ingevolge het bepaalde in artikel 8 lid 1, is de klant, zonder ingebrekestelling, in verzuim vanaf de dag waarop SKOR B.V de schriftelijke kennisgeving inzake de opslag
heeft verstuurd.
4. De betaling door de klant is pas voltooid op het moment dat het volledig verschuldigde bedrag op de door SKOR B.V. aangewezen bank-of girorekening is bijgeschreven of – in geval contante betaling is overeengekomen – op het moment dat het volledige bedrag (inclusief door SKOR B.V . in rekening gebrachte kosten) aan SKOR B.V. is afgedragen. De klant is, zonder dat een ingebrekestelling is vereist, in verzuim vanaf de eerste dag nadat de overeengekomen
dan wel geldende betalingstermijn is verstreken.
5. Vanaf de eerste dag dat de klant op grond van de voorgaande leden in dit artikel in verzuim is geraakt, is deze een contractuele rente verschuldigd van de alsdan geldende wettelijke handelsrente verschuldigd over het
verschuldigde bedrag inzake afgeleverde, bezorgde of opgeslagen zaken voor iedere maand of een gedeelte daarvan waarmee de vervaldag wordt overschreden.
6. Indien de klant niet tijdig of volledig aan diens betalings- of afnameverplichtingen voldoet en op grond daarvan in verzuim is geraakt, is SKOR B.V bevoegd de tot stand gekomen overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst
te ontbinden. In dat geval is de klant aansprakelijk voor de door SKOR B.V geleden schade, onder meer bestaande uit winstderving en transportkosten.
7. Indien SKOR B.V bij het in verzuim geraken van de klant tot buitengerechtelijke maatregelen overgaat, waaronder uitdrukkelijk ook begrepen sommaties, nadere aanmaningen of incassomaatregelen door of namens SKOR B.V
zelf getroffen, komen de kosten daarvan voor rekening van de klant. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 150,--. Indien SKOR B.V gerechtelijke incassokosten maakt, komen
de werkelijke door SKOR B.V gemaakte incassokosten volledig voor rekening van de klant.
8. SKOR B.V heeft steeds het recht om - zowel voor als na de totstandkoming van de overeenkomst - zekerheid voor de betaling te verlangen van de klant of vooruitbetaling te vorderen. Artikel 7 is van overeenkomstige
toepassing.
Artikel 14 (eigendomsvoorbehoud)
1. Alle afgeleverde of bezorgde of nog te leveren dan wel te bezorgen zaken blijven in eigendom van SKOR B.V, totdat de klant de daarvoor overeengekomen prijs en aan de overige krachtens dit artikel geldende verplichtingen –
voortvloeiende uit eerder of later met SKOR B.V tot stand gekomen overeenkomsten - volledig heeft voldaan.
2. In geval tevens sprake is van verzuim van de klant ingevolge artikel 13 of de klant in gebreke blijft de zaken feitelijk af te nemen als bedoeld in artikel 5, blijven de zaken in eigendom totdat tevens de rente ingevolge artikel 13
lid 5 in zijn geheel is voldaan of de boete of de opslagkosten ingevolge artikel 8 lid 2 of de buitengerechtelijke kosten ingevolge artikel 13 lid 7 in zijn geheel zijn voldaan.
3. In geval SKOR B.V in het kader van de tot stand gekomen overeenkomst tevens te vergoeden werkzaamheden heeft verricht, blijven de afgeleverde / bezorgde zaken in eigendom van SKOR B.V totdat de klant (tevens) alle
daarmee samenhangende en opeisbare vorderingen heeft voldaan, de vorderingen wegens niet- of niet behoorlijk nakomen daaronder begrepen.
4. Zolang de eigendom ingevolge de voorgaande leden nog niet op de klant is overgegaan, is deze niet bevoegd de aan haar afgeleverde / bezorgde zaken geheel of gedeeltelijk te vervreemden, aan derden te verpanden of
anderszins met rechten van derden te bezwaren.
5. Vanaf het moment dat de klant ingevolge artikel 13 in verzuim is of SKOR B.V goede grond heeft te vrezen dat hij in verzuim zal geraken, is SKOR B.V bevoegd de aan de klant afgeleverde / bezorgde zaken, zonder
voorafgaande ingebrekestelling, terug te vorderen en op te halen. De klant is verplicht deze zaken op de eerste vordering van SKOR B.V. onverwijld aan hem terug te geven en daarvoor de noodzakelijke / vereiste medewerking verlenen,
waaronder uitdrukkelijk mede begrepen het verschaffen van vrije toegang op / in plaatsen of gebouwen in de ruimste zin des woords. De kosten in verband met deze teruggave zijn geheel voor rekening van de klant. Na terugname zal de klant
worden gecrediteerd voor de marktwaarde, die in geen geval hoger zal zijn dan de oorspronkelijk overeengekomen prijs verminderd met de kosten in verband met die terugname alsmede door SKOR B.V geleden schade.
6. Indien de klant uit of mede uit de in dit artikel bedoelde zaken een nieuwe zaak vormt en daarop het volledige eigendomsrecht verkrijgt, dan wel indien er een gemeenschap op die nieuwe zaak ontstaat en de klant daarin
deelgenoot wordt, is de klant verplicht op de eerste vordering van SKOR B.V aan hem een bezitloos (stil) pandrecht op die zaak te verlenen, een en ander met inachtneming van de wettelijke vestigingseisen daarvoor als bedoeld in artikel
6:237 lid 1 BW tot meerdere zekerheid van alle vorderingen van SKOR B.V op de klant die niet onder het eigendomsvoorbehoud vallen op grond van dit artikel. De kosten voor de totstandkoming van het in de eerste volzin genoemde
pandrecht komen voor rekening van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
7. Op afgeleverde / bezorgde zaken die met inachtneming van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel in eigendom zijn overgegaan op de klant, is het bepaalde in lid 6 van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
8. De klant is, zolang de eigendom van de afgeleverde / bezorgde zaken nog niet aan/op hem is overgegaan doch wel reeds de feitelijke macht daarvan heeft verkregen ingevolge het bepaalde in artikel 5, verplicht gedurende die
periode ervoor te zorgen dat die zaken in dezelfde staat en kwaliteit blijven als waarin zij verkeerden op het moment van aflevering of bezorging, alsmede ervoor te zorgen dat deze zaken ten gunste van het eigendomsrecht van SKOR B.V
individualiseerbaar zijn en zullen blijven.
9. De in lid 8 bedoelde verplichting is van overeenkomstige toepassing in de situatie zoals bedoeld in artikel 8 lid 1, bij gebreke waarvan de klant gehouden is alle daaruit voor SKOR B.V voortvloeiende schade te vergoeden.
10. De klant is verplicht de afgeleverde / bezorgde zaken als bedoeld in lid 8 van dit artikel volledig tegen brand, ontploffings- en waterschade alsook tegen diefstal en vandalisme te verzekeren en de polissen daarvan, op eerste
verzoek, aan SKOR B.V. ter inzage te geven, bij gebreke waarvan de klant gehouden is alle daaruit voor SKOR B.V. voortvloeiende schade te vergoeden.
11. De klant is verplicht om op eerste vordering van SKOR B.V. alle aanspraken dan wel vorderingen uit hoofde van de in lid 10 genoemde verzekeringspolissen op de verzekeraar aan hem te verpanden, een en ander met
inachtneming met de wettelijke vestigingseisen daarvoor als bedoeld in artikel 6:239 lid 1 BW tot meerdere zekerheid van alle vorderingen van SKOR B.V. op de klant, die niet onder het eigendomsvoorbehoud vallen op grond van dit artikel.
De kosten voor de totstandkoming van het in de eerste volzin genoemde pandrecht komen voor rekening van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
12. Het bepaalde in lid 11 van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op vorderingen van de klant tegen een of meerdere van diens afnemers of andere derden.
Artikel 15 (eigendommen SKOR B.V.)
1. Alle zaken, inclusief materialen en onderdelen die SKOR B.V. of de door deze ingeschakelde derde(n) ter uitvoering van de overeenkomst aan de klant ter beschikking stelt (zoals afbeeldingen, tekeningen, opgaven, schema’s,
afmetingen, reclame of promotiemateriaal en dergelijke), blijven te allen tijde in eigendom van SKOR B.V. of de derde(n). SKOR B.V. behoudt zich te allen tijde het recht voor deze zaken terug te nemen, waarbij de klant gehouden is die zaken
op eigen kosten aan SKOR B.V. te retourneren.
2. De klant dient de in lid 1 bedoelde zaken afzonderlijk op te slaan en als zijnde eigendom van SKOR B.V. of de derde(n) te kenmerken of te waarmerken.
3. Het is de klant niet toegestaan ten behoeve van derden enige zekerheids- of andere (al dan niet beperkte) rechten te (doen laten) vestigen op de in lid 1 bedoelde zaken.
4. Het is de klant niet toegestaan de in lid 1 bedoelde zaken door of voor derden te laten gebruiken voor- of in verband met enig ander doel dan de uitvoering van de tussen SKOR B.V. en de klant gesloten overeenkomst. De in lid
1 bedoelde zaken mogen uitsluitend worden gebruikt overeenkomstig de door SKOR B.V. daarvoor verstrekte voorwaarden of richtlijnen.
5. De klant is verplicht aan SKOR B.V. onverwijld mededeling te doen van eventuele acties of gepretendeerde rechten van derden op de in lid 1 bedoelde zaken. De klant vrijwaart SKOR B.V. voor aanspraken van derden als
bedoeld in de eerste volzin en is aansprakelijk voor alle schade die SKOR B.V. daardoor lijdt of mocht gaan lijden.
Artikel 16 (ontbinding)
1. Indien de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan zijn verplichting die voor hem voortvloeit uit enige grond van deze Algemene Voorwaarden of de met SKOR B.V. tot stand gekomen overeenkomst voldoet, is SKOR B.V.
gerechtigd de overeenkomst, of een gedeelte daarvan die nog moet worden uitgevoerd, zonder ingebrekestelling en zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist, al dan niet gedeeltelijk, te ontbinden en het door hem geleverde, voor zover
nog niet betaald, terug te nemen.
Dit, onverminderd het recht van SKOR B.V. op vergoeding van eventueel verlies, winstderving en andere schade die als gevolg van die tekortkoming is ontstaan of nog zal ontstaan.
2. Het bepaalde in lid 1 is van overeenkomstige toepassing ingeval van: schorsing van betalingen, van aanvraag of verlening van surséance van betaling, tot faillietverklaring of het van toepassing verklaren van de
schuldsaneringsregeling of liquidatie van de zaken van de klant of van diens overlijden of indien de klant door beslaglegging of anderszins de beschikking over zijn vermogen verliest. Indien deze omstandigheden zich voordoen, is de klant
verplicht dat onverwijld schriftelijk te melden aan SKOR B.V..
3. In de gevallen genoemd als in lid 1 en lid 2 van dit artikel, is iedere vordering die SKOR B.V. heeft op de klant direct en volledig opeisbaar.
Artikel 17 (intellectuele eigendom, auteursrechten en publiciteit)
1. Onverminderd het overigens in deze Algemene Voorwaarden bepaalde, behoudt SKOR B.V. zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet of op grond van enige andere rechtsregel
van het (internationale) intellectuele eigendomsrecht, in het bijzonder de rechten inzake door SKOR B.V. ontworpen of tot stand gebrachte schetsen, litho’s, foto’s, tekeningen en modellen, (installatie) plannen en dergelijke. Deze rechten
blijven eigendom van SKOR B.V. ongeacht of aan de klant voor de vervaardiging daarvan kosten in rekening zijn gebracht.
2. Alle door SKOR B.V. verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software en dergelijke zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de klant en mogen niet door
hem zonder voorafgaande toestemming van SKOR B.V. worden verveelvoudigd, openbaar worden gemaakt of ter kennisneming van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de stukken het tegendeel blijkt.
3. In geval van opdrachten van de klant tot (re)productie van goederen of door deze verstrekte informatie of gegevens waar mogelijkerwijs intellectuele eigendomsrechten van derden op kunnen zitten, vrijwaart de klant SKOR
B.V. voor alle mogelijke daaruit voortvloeiende aanspraken van derden.
4. SKOR B.V. is / blijft gerechtigd om de door hem geleverde / vervaardigde zaken of verleende diensten met naam, merk, reclameboodschap of andere uiting van de klant af te beelden in catalogi, reclamedrukwerk, publicaties,
advertenties of deze tijdens beurzen en tentoonstellingen te gebruiken zonder voorafgaande toestemming van de klant of derden en zonder dat SKOR B.V. daarvoor enigerlei vergoeding aan de klant of een derde is verschuldigd.
Artikel 18 (rechtsmacht, toepasselijk recht en bevoegde rechter)
1. Uitsluitend de Nederlandse rechter heeft rechtsmacht.
2. Op de tussen SKOR B.V. en de klant tot stand gekomen overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De uit de tot stand gekomen overeenkomsten voortvloeiende geschillen zullen eveneens naar
Nederlands recht worden beslecht. Toepassing van het Weens Koopverdrag is uitgesloten op alle rechtsbetrekkingen, in de ruimste zin des woords, tussen SKOR B.V. en de klant.
3. De Nederlandse rechter, de Kantonrechter daaronder begrepen, in het arrondissement Overijssel, locatie Almelo is met uitsluiting bevoegd om kennis te nemen van alle geschillen tussen SKOR B.V. en de klant, tenzij
uitdrukkelijk anders en dwingendrechtelijk voortvloeit uit de wet of internationale verdragen.